Soto

SOTO

Innovativa och inspirerande brännarenheter från Japan sedan 1978.

SOTOs ingenjörer har ägnat sina liv åt att skapa produkter som når en maximal hållbar låga på minsta möjliga tid, dedikerade till att generera och integrera "Blue Flame" i varje flammande enhet som skapas. Enheter som kan lita på att fungera i extrem kyla och kyliga vindar. Alla ansträngningar görs för att tillhandahålla högsta säkerhet och tekniska standarder i alla faser av produktionen, vilket resulterar i en förbättrad utomhusupplevelse för slutanvändare av SOTOs produkter.

Under de första åren arbetade Hajime Yamamoto, grundare av Shinfuji Burner, som tillverkare av brännare i Japan där vintertemperaturerna kan sjunka till -40°F. Då tog en brännare 2 till 3 minuter att förvärma. Han insåg fördelarna med att minska denna väntetid och satte ihop ett team av de bästa kreativa, ingenjörsmässiga och innovativa hjärnor han kunde hitta som delade hans beslutsamhet att skapa en brännare som tog sekunder – inte minuter – att förvärma. Kort därefter föddes Shinfuji Burner, ficklampan uppfanns och en ny industristandard sattes, som tog knappt 15 sekunder (20-30 i extrema kalla temperaturer) att förvärma.

1986 fick den industriella brännaren fart och respekt när kunder i både hem- och företagssektorn upplevde nya nivåer av framgång i sina ansträngningar att bekämpa ogräs. Detta inspirerade Yamamoto och hans team av ingenjörer att designa en fotogen ogräsbrännare speciellt för hemmabruk. Allt eftersom ryktet spreds, återupplivades fälten som omger landsbygden i Japan. Medan ogräsbränningsanordningen fulländades lades material för industriella brännare, innovativ flammning och skicklig lödning till Shinfujis växande produktlinje som genererar och integrerar den blå lågan.

Shinfuji fortsatte att utöka sina brännarprodukter till och med 1990 när ficklampan uppfanns som ett hantverksverktyg. Teamet insåg att denna lilla fackla, med sin kraftfulla låga och ogenomtränglig för vind, kunde bli en effektiv flammande enhet för äventyrare i extremt väder utomhus. Med denna vision fast förankrad i sina sinnen, lanserade de innovativa ingenjörerna – nu med årtionden av erfarenhet – SOTO Outdoors. SOTO betyder "utomhus" på japanska.

SOTO introducerades på världsmarknaden 2010. Sedan dess har SOTO tilldelats fem eftertraktade industripriser för sina flammande enheter. Idag är nästan hälften av de enheter som tillverkas av Shinfuji utlösta av extrema väderförhållanden och handutvalda japanskt tillverkade material. Årtionden av erfarenhet, högsta säkerhet och tekniska standarder och obevekliga inspektioner ligger bakom varje innovativ SOTO flammande enhet.